פריט ידע תחומי הליבה בגן

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

תחומי הליבה בגן

תמצית

מנהל/ת הגן והצוות יפתחו ויקדמו ידע, מיומנויות וערכים בשבעת תחומי הליבה של גן הילדים.

מדיניות:

כחלק מתפיסת הגן העתידי, הוגדרה דמות בוגר הגן. בהגדרה ישנו פירוט של מה ילדים צריכים ללמוד; מהם התכנים הרלוונטיים עבורם; איזה ידע, אילו מיומנויות ואילו ערכים חשוב שיהיו להם כדי שיוכלו לעצב את עולמם ולנווט בעולם מורכב.

תחומי הליבה הם הבסיס לתכנון העשייה החינוכית בגן. תכנון העשייה נעשה באמצעות:

גיבוש תוכנית עבודה שנתית:

  • תוכנית העבודה בגן היא רב-ממדית. היא עוסקת בבחירת תכנים, בארגון המרחב, בניהול הזמן ובסוג הפעילות.
  • בתוכנית העבודה יש התייחסות לפיתוח כלל תחומי ההתפתחות של הילדים בשימת דגש על היבטים רגשיים וחברתיים.
  • תוכנית העבודה אינטגרטיבית. היא עוסקת בכלל תחומי הדעת.
  • התוכנית גמישה ודינמית ותכלול מתן מענים למצבים המשתנים.
  • תוכנית העבודה צומחת ומתפתחת בהתאם לצורכי הילדים, והצוות נותן מענה לשאלות, לתחומי העניין וליוזמות הצומחות מחיי הגן.
  • תוכנית העבודה משלבת פעילויות פיזיות במרחבי הגן והבית לצד שימוש בכלים דיגיטליים בחדרים וירטואליים ובערוצי תקשורת מרחוק.
  • התוכנית נותנת מענה לכלל ילדי הגן, בהם ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

מיפוי יכולות הילדים בתחומי הדעת להיכרות מעמיקה ולאיתור קשיים וצרכים מיוחדים באמצעות כלי תצפית דיגיטלי.

תכנון פעילויות בסדר היום – הקצאת זמן בסדר היום לפעילויות מתוכננות ומזדמנות לקידום הילדים בתחומי הדעת.

תכנון תכנית עבודה שנתית:

תחום ליבה נושאים מרכזיים קישורים
שפה ואוריינות

א. מיומנויות אלפביתיות וראשית קריאה וכתיבה

קריאה וכתיבה הן מיומנויות מורכבות. הידע האלפביתי כולל הכרת האותיות ומודעות פונולוגית ומשמש תשתית לרכישת יכולות פענוח וכתיב.

ב. כשירות לשונית

האוריינות הלשונית היא היכולת לשלוט בלשון על כל גווניה, להשתמש בה שימוש הולם בהקשרים מגוונים וכן לנתח את מרכיביה באופן מודע.

ג. מכוונות לספר

האזנה לספר בגיל הרך מזמינה את הילדים לפתח העדפה לקריאה כמקור לה

קובץ תכנית הלימודים תשתית לקראת קריאה וכתיבה
מתמטיקה א. מושג המספר

תהליך התפתחות מושג המספר מתרחשת בגיל הרך תוך כדי מעורבות ופעילות יומיומית של הילדים בתוכן. מושג המספר מכיל בתוכו את ההיבטים: שם המספר, כמות, סדר, רצף וסמל.

ב. תחושה מרחבית וגיאומטריה

הבנת המרחב, הצורות והיחסים ביניהם מתפתחת בגיל הרך תוך כדי התבוננות ועיסוק בקווים, צורות וגופים בתוך הגן ומחוצה לו.

ג. מושגים כמותיים

הבנה ואימוץ אסטרטגיות לחקר יחסי גודל, משקל מתרחשים מתוך התנסות מוטורית ומשחקית. מושגים כמותיים מכילים בתוכם מספרים רציפים (לא בדידים).

קובץ תכנית הלימודים במתמטיקה
מדע וטכנולוגיה א. יצורים חיים – בעלי חיים וצמחים

מגוון היצורים החיים הוא עצום ורב, וסביבות החיים שלהם מגוונות. חשוב שהילדים יכירו יצורים חיים ויגלו בהם עניין.

ב. גרמי שמיים ומזג אוויר

בגן הילדים מומלץ לעסוק בגרמי שמיים (בעיקר בשמש, הירח וכדור הארץ) ובתופעות מזג האוויר. נושא זה מזמן פעילויות חוץ כיתתיות מגוונות (תצפיות בשקיעה, תנועת עננים בשמיים וטיולים בגשם).

ג. עולם מעשה ידי אדם

הנושא עוסק במוצרים סביבנו וחושף את הילדים לתהליכי תיכון של מוצרים.

קובץ תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה
חינוך גופני א. שילוב התנועה בסביבה הפיזית והחברתית

למידה והמללה של תנועות בסיס המאפשרת התנסות וביסוס הערכה עצמית של הילד

ב. חינוך לתנועה

חינוך לתנועה מדגיש את חמשת היסודות הבאים: הגוף, המרחב, הכוח, הזמן והשטף.

ג. חינוך לשלומות

חינוך לשלומות מתייחס לפיתוח התחושה הטובה של היחיד כלפי עצמו וכלפי סביבתו, רווחה גופנית, חברתית ורגשית בהווה ובעתיד.

קובץ תכנית הלימודים בחינוך גופני
אמנויות א.    אומנות חזותית – פלסטית
  • טיפוח ההבעה והיצירה בחומרים, באופן חופשי וכאורח חיים בגן הילדים.
  • מפגש של ילדים עם דימויים חזותיים ויצירות אמנות בגן ומחוצה לו (בחוצות, במוזיאון, ובמוסדות תרבות אחרים): התבוננות ושיח, שימוש במושגים בשפת האמנות, הבעת רעיונות ופעילות משחק ויצירה בהשראת ההתבוננות.

ב. תיאטרון

  • הבעה בכלים דרמטיים, זיהוי מרכיבי התיאטרון ותהליכי היצירה הדרמתית תוך כדי שימוש בשפת התיאטרון
  • פעילויות צפייה בהצגת תיאטרון: פעילויות לפני הצפייה ופעילויות לאחר הצפייה
  • פעילויות בסדנת התיאטרון בגן: פעילויות חופשיות, התנסות בתיאטרון בובות, צפייה ביצירה תיאטרונית

ג. מחול

  • ריקודי עם, צפייה במחול, יצירה בריקוד
  • פעילויות – אברי גוף
  • התמצאות במרחב, משחקי תנועה

ד. מוזיקה

  • האזנה פעילה לאוצר מוזיקלי איכותי; ביצוע: שירה, נגינה, רישום; אלתור
אומנויות
כישורי חיים
  • מוקד האני
  • מוקד לוויסות וניהול רגשות
  • מוקד בין אישי
מורשת ומסורת א.          מעגל השנה - חגים ומועדים

החגים הם מועדים מיוחדים, המובדלים מרצף הזמן הרגיל. בימים אלו מפסיקים את הפעילות השגרתית ועורכים טקסים ופעולות סמליות על מנת לציין מאורעות, שמקורם בהיסטוריה, בדת או בטבע. החגים מחזקים את האחדות הרגשית והחברתית של העם.

ב.     מעגל החיים וחיבור לקהילה

האירועים שהינם חלק ממעגל החיים, וממרחב החיים של כולנו יוצרים תחושה של זהות ושייכות קהילתית. התבוננות בטבע המשתנה, בתופעות, באירועים קהילתיים: ימי הולדת, שמחות וכו'.

ג.      סיפורי מקרא

פגישה עם הנרטיב המרכזי שעליו מושתתת זהות תרבותית-לאומית יהודית. ההשפעה העיקרית של המפגש החוויתי עם סיפורי המקרא בגיל הרך הינה היווצרות זיקה רגשית חיובית כלפיהם ורצון להמשיך ולהכיר את המורשת המקראית.